Professori (emeritus)
Muutama vuosi sitten kansainvälinen tutkimusryhmä raportoi
mielenkiintoisen tutkimustuloksen koskien 23:n eri maan kasvatuskulttuuria ja -instituutioita. Kyselytutkimuksessa oli selvitetty kasvatuskäytänteitä
ja niihin yhteydessä olevia ilmiöitä tutkimuksen kohteena olevissa maissa. Mukana
oli myös suomalaisia kouluja ja oppilaitoksia. Tutkijoiden yhtenä päähavaintona
oli, että riippumatta siitä, mistä maasta ja maanosasta oli kysymys, oppilaitosten
kolme yleisintä pedagogista käytäntöä olivat monisteiden täyttäminen,
samantahtinen ja samassa toimintojen seuraannossa tapahtuva työskentely sekä
osallistuminen kokeeseen. Tieto ja viestintätekniikan käyttäminen oli kaikissa
tutkituissa tapauksissa hyvin vaihtelevaa ja rajoittunutta (Law, N., Pelgrum,
W. J., & Plomp, T., 2008).
On selvää, että tutkimuksen seurauksena opetuksesta saadun kovin
yksipuolisen kuvan yleistämiseen koskemaan kaikkia oppilaitoksiamme tai
opettajia tulee suhtautua varoen. Se haastaa meitä kuitenkin pohtimaan
yleisemmällä tasolla maamme kasvatus- ja koulutuskulttuurin taustalla olevia
uskomuksia ja rakenteita.
Tutkimustulokset viittaavat siihen, että riippumatta siitä,
miten ja missä opettajia koulutetaan, sillä ei ole suoraan seurausta siihen,
miten opetusta käytännössä organisoidaan, toteutetaan ja kehitetään vastaamaan
ajan haasteita. Nykyisen kaltaisen kouluopetuksen historia näyttää rakentaneen oppilaitosten
sisään pysyviä, vaikeasti muutettavissa olevia käytänteitä ja
uskomusjärjestelmiä tavalla, joista on erittäin vaikeaa irrottautua.
Koulut ja yleensäkin oppilaitokset ovat perustaltaan
konservatiivisia ja reaktiivisia. Etsiessään ratkaisuja ajankohtaisiin
ongelmiin ne eivät yleensä harrasta kriittistä reflektointia. Ne eivät kyseenalaista
toimintansa taustalla olevaa uskomusjärjestelmää tai toimintamallejaan. Tätä
kuvaavat hyvin toistuvasti esiin nouseva keskustelu koulun ja opettajan
perustehtävästä ja sen pohjalta tapahtuva toiminnan yhdenmukaistaminen -
standardointi. Muita saman ilmiön indikaatioita ovat jatkuva pienempien
opetusryhmien, tarkempien ohjeiden, toiminnallisten lisävaltuuksien sekä
lisärahoituksen vaatiminen toiminnan palauttamiseksi ”normaaliksi”.
Oppilaitosten omasta toimesta tapahtuvaa toiminnan
mukauttamista vastaamaan oppilaitosten ulkopuolella tapahtuneita muutoksia
tapahtuu kovin harvoin, ja aivan riittämättömässä määrin. Oppilaitokset
pitäytyvät perustoiminnassaan ja keskittyvät sen tuunaamiseen. Tästä esimerkkinä
on jo pitkään ollut toistuva tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämättä
jättäminen opetuksessa vaikka siitä on tullut arkipäiväistä koulun
ulkopuolella. Yksittäisenä oppimistutkimuksen näkökulmasta käsittämättömänä
voidaan myös pitää sitä, että koulu kieltää oppilaan omien älypuhelinten tai digitaalisten
kameroiden käytön kokonaan.
Vuonna 2008 julkaistussa OECD:n raportissa koskien
digitaalisen teknologian vaikutuksia kouluopetukseen viitataan yhteen
Englannissa tehtyyn tutkimukseen, jossa oli pyydetty 15-vuotiaita oppilaita
nimeämään kolme heidän tarpeitaan ja toiveitaan parhaiten vastaavaa
oppimistapaa sekä vastaavasti nimeämään ne tavat, jotka yleisimmin toteutuvat
heidän koulussaan. Tulokset olivat monella tavalla hämmentäviä. Oppilaiden
suurimpia toiveita oli saada opiskella ryhmissä (55 %), tehdä käytännöllisiä
asioita (39 %), opiskella yhdessä ystäviensä kanssa (35 %), käyttää
tietokoneita (31 %) sekä työskennellä yksin (21 %). Noin 20 %:ssa tapauksista
oppilaat toivoivat opettajan opettamista.
Kaikkein yleisimmin koulussa esiintyviä oppimisen muotoja
olivat kopiointi taululta tai kirjasta (52 %), opettajan jatkuvan puheen
kuunteleminen (35 %), luokkakeskustelu (29 %) ja muistiinpanojen tekeminen kun
opettaja selittää (25 %). Työskentelyä tietokoneympäristössä esiintyi 16 %:ssa
tapauksista. Todettakoon heti tässä yhteydessä, että oppilaiden preferoimat
oppimisen tavat ja muodot ovat juuri niitä, joita viime ajan oppimistutkimus on
ehdottanut opetuksen ajan tasalle saattamiseksi ja oppimisen edistämiseksi
(vrt. Sawyer, 2006).
Juuri nyt meidän tulisi pysähtyä pohtimaan, minkälainen
olisi se kasvatusjärjestelmä, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä
kansalaisiksi, jotka kykenevät kohtaamaan parhaillaan rakentumassa olevan
yhteiskunnan haasteet. Lähtökohtana voisi olla näkemys, jonka mukaan ainoa
pysyvä asia tulee olemaan muutos (vrt. Thomas ja Brown, 2011). Voidaan myös väittää, että oppilaiden omia
tarpeita, toiveita, olemassa olevia osaamisia, kiinnostuksen kohteita sekä
odotuksia siitä, miten koulun ja opettajien tulisi toimia ei voida enää jättää
huomioon ottamatta, koska ne vaikuttavat merkittävästi siihen, mitä lopulta
opitaan ja kyetään myöhemmin soveltamaan.
Mitä lastemme ja nuortemme tulisi tietää ja kyetä tekemään
tulevaisuuden yhteiskunnassa? Miten
kasvetaan ja kasvatetaan jatkuvasti muuttuvaan yhteiskuntaan? Miten koulut saadaan
edistämään toimintaansa, ottamaan riskejä ja kehittämään opetustaan suunnassa,
mitä esim. oppimistutkijat ehdottavat? Miten oppimista koulun sisällä ja sen
ulkopuolella sekä opetussuunnitelmaa tulisi strukturoida? Tässä artikkelissa
pyritään etsimään joitakin perusteltuja vastauksia juuri näihin kysymyksiin.
Nykyisen
kasvatus- ja oppimiskulttuurin kritiikkiä
Maineikkaassa kirjassaan ”Kouluttomaan yhteiskuntaan” Ivan
Illich määritteli koulun osuvasti. Hänen mukaansa se on oppilaan ikään sidottu, opettaja-keskeinen prosessi, joka
edellyttää oppilaan kokoaikaista läsnäoloa. Opetusta toteutetaan pakollisen
opetussuunnitelman viitoittamana. Määritelmä kuvaa varsin hyvin myös tämän
ajan koulun perusideaa. Siinä korostuu opettajakeskeisyys sekä osallistumisen
pakollisuus. Oppijan tarpeet, osaamiset
tai kiinnostuksen kohteet jäävät
kovin vähälle huomiolle.
Yhdysvalloissa pari vuotta sitten julkaistussa Teknologiasuunnitelmassa
pyrittiin syntetisoimaan oppimistutkimuksen sanomaa ja rakentamaan uutta
näkökulmaa opettamisesta sekä oppimisympäristöistä (National Technology Plan,
2010). Uuden viitekehyksen hahmottelussa lähtökohtana oli voimakas kritiikki
nykyistä opetusta ja kasvatusta kohtaan. Tavoitteena oli hahmotella sellainen
tulkinta opettamisesta ja oppimisympäristöistä, joka olisi suhteessa
yhteiskuntaan, jossa ainoa pysyvä asia on muutos. Kritiikki kohdistui
erityisesti tapoihin, jotka organisoivat kasvatusprosesseja, oppilaiden
rooleihin ja toimijuuteen oppimisprosesseissa, tarjottaviin
oppimisresursseihin, itseoppimiseen, taitoihin, joita pyrimme edistämään
opetuksen kautta sekä oppimisen kohteena oleviin asioihin. Raportti kritisoi
nykyistä kasvatus- ja opetuskulttuuria seuraavilta osin:
Opetuksen organisoimiseksi lapsia ryhmitellään
iän perusteella, opetus perustuu eri oppiaineisiin, oppimisryhmät ovat
samankokoisia ja niissä opiskellaan samoja sisältöjä samaa tahtia. Lisäksi nämä
ryhmät pysyvät samoina koko lukuvuoden ajan.
Lapsemme ja oppijat yleensäkin eroavat
olennaisesti meistä aikuisista. He oppivat tavoilla, jotka poikkeavat niistä,
mihin me olemme tottuneet. Useimmat heistä ovat syntyneet aikaan, jossa
matkapuhelimet ja videopelit olivat jo arkipäivää. Tietoteknisten laitteiden
käyttö opitaan jo ennen kouluikää.
Siitä huolimatta, että kasvatusta ja
koulutusta pidetään yleisesti tärkeämpänä kuin koskaan ihmiskunnan tunnetussa
historiassa, ihmiset ovat haluttomampia maksamaan siitä kuin koskaan aiemmin.
Tulevaisuudessa itseoppiminen tulee
korostumaan. Sen onnistumiseksi tarvitaan uusia tapoja herättää oppijoiden
kiinnostus omaehtoiseen oppimiseen.
Mikäli vakavasti haluamme kouluttaa
lapsemme 21. vuosisadalle, opetuksen suunnittelun lähtökohtana tulee olla
tosiasia, jonka mukaan useimmat heistä eivät
työskentele samassa ammatissa elämän läpi. Todennäköisesti ammatteja
tulee olemaan neljä tai viisi. Näiden ammattien vaatimia taitoja ei koulu yksin
voi välittää oppilaille. Tämä edellyttää oppilaitosten ulkopuolella tapahtuvien
toimintojen kehittämistä osaksi lasten ja nuorten kasvatus- ja
oppimisympäristöä.
Koska melkein kaikki merkittävät
ratkaistavaksi tulevat ongelmat ovat todennäköisesti luonteeltaan systeemisiä,
niitä ei voida ratkoa vain yhden tiedonalueen asiantuntemuksen pohjalta. Tästä
seuraa tarve sijoittaa oppiminen poikkitiedollisiin tiimeihin, joiden jäsenet
edustavat erilaisia osaamisia ja tietämään tulemisen muotoja.
Edellä mainittu johtaa meidät ajattelemaan kasvatus- ja
opetusjärjestelmämme olemusta uudelta perustalta. Se haastaa sen uudelleenorganisointiin,
uudistamaan oppimisen kontekstia, tarjoamaan kohdennettuja resursseja
oppijoille sekä kehittämään heissä uusia taitoja. Oppilaitokset tarvitsevat
uudenlaista sosiaalista innovointia toimintojensa kehittämiseksi.
Myös Roger Schank, takavuosina maailman johtaviin
ajattelijoihin luettu, on teksteissään tuonut esille voimakkaasti tarpeen
uudelleen arvioida nykyisiä kasvatus- ja koulutusjärjestelmiä (Schank, 2011).
Erityisesti hän on korostanut tieteellisen tutkimuksen tuloksiin perustumattomia
uskomuksia, joihin poliitikot toistuvasti ja jatkuvasti kuitenkin perustavat
koulua ja kasvatusta koskevia päätöksiään. Näitä uskomuksia ovat hänen mukaansa
mm. se, että kaikki koulut/oppilaitokset opettavat samoja oppiaineita,
oppilaiden ryhmittely perustuu heidän ikäänsä, jotkut oppiaineista ovat muita
tärkeämpiä (esim. matematiikka ja luonnontieteet), oppiminen on helposti
arvioitavissa, oppilaiden vertailu on oleellinen osa oppimisprosessia sekä
kaikilla oppilailla on samat oppimistarpeet ja mielenkiinnon kohteet.
Thomasin ja Brownin (2011) kritiikki taas kohdistuu siihen
kulttuuriin, johon oppiminen on tapana sijoittaa. Heidän mukaansa meidän tulisi
arvioida uudelleen oppimisen kulttuurisia perusteita ja kehittää innovatiivisia
sosiaalisia ja teknologisia oppimisen infrastruktuureja. Vaatimuksiaan he
perustelevat meneillään olevalla yhteiskunnallisella muutoksella. Maailma muuttuu nopeammin kuin koskaan aiemmin ja
taitomme vanhenevat nopeasti. Oppimisen ymmärtämisessä pelit ovat
avainasemassa. Maailma verkottuu aiempaa
enemmän ja verkottuneessa maailmassa mentorointi käy entistä tärkeämmäksi ja
merkityksellisemmäksi. Ihmisten eteen tulevat haasteet vaativat systeemistä
ajattelua ja sosioteknologista herkkyyttä. Edellisten lisäksi Thomas ja Brown
korostavat innovaatioiden tärkeyttä. Tästä seuraa, että keskeisenä koulun
oppimistavoitteena tulisi olla kyky
innovatiivisen toimintaan.
Yhteisökeskeisen
opetuksen perustaa
Yksi monista tulevaisuuden koulua koskevista tärkeistä kysymyksistä
liittyy siihen, mihin opetuksen tulisi painottua, jotta se vastaisi
kehittymässä olevan yhteiskunnan sille asettamia odotuksia. Kysymystä on käsitelty viime aikoina varsin
laajasti eri suunnista kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa. Otan seuraavassa esille muutamia asiaa
koskevia näkökulmia, joiden kautta yritän rakentaa viitekehystä
yhteisökeskeiselle opetukselle.
Bereiter ja Scardamalia (2003) pohtivat kysymystä
osaamiskeskeisen yhteiskunnan näkökulmasta. He arvioivat, että jos todella
haluamme oppilaamme ja lapsemme hankkivan niitä taitoja, joita tarvitaan
osaamis- ja innovaatiokeskeisissä yhteisöissä, organisaatioissa tai
yhteiskunnissa, meidän tulee panostaa oppilaitoksissa oppimisympäristöihin,
joissa niissä toimittaessa vaadittava asiantuntemus on työskentelyn
edellytyksenä.
Fischer (2008) tarkastelee kysymystä hieman toisesta
suunnasta. Hän argumentoi, että jos tulevaisuuden työ ja arki tulevat
perustumaan kollaboraatioon, luovuuteen, ongelmien tunnistamiseen ja niiden
rajaamiseen ja jos ne haastavat tekijöissä erilaisuuden hyväksymisen, muutoksen
ja yli erilaisten kulttuurien, oppiaineiden ja välineiden hajaantuneen
älykkyyden, kasvatuksessa ja koulutuksessa tulee edistää poikkitiedollisia
kompetensseja. Hänen mukaansa ne valmentavat oppilaita merkitykselliseen ja
tuottavaan elämään tulevaisuuden maailmassa.
Brown ja Adler (2008) kohdistavat kritiikkinsä oppimisen
kohteena olevan tiedon olemukseen. Niin
koulussa kuin yliopistossa oppimisessa painottuu eksplisiittinen, tekstin,
kuvan, kaavion tai videokuvan muodossa
tarjottava tieto. Oppimistutkijoiden tulkinnan mukaan oppimisessa on ennen
muuta kysymys prosessista aloittelijasta asiantuntijaksi. Eksplisiittisen
tiedon välittäminen ja tarjoaminen eivät tavoita asiantuntijalle ominaista
käyttäytymistä. Asiantuntijuudessa on kysymys periaatteellisesta, hiljaisesta
tiedosta, jota ei ole mahdollista kommunikoida eksplisiittisessä muodossa.
Asiantuntijalle ominaista käyttäytymistä opitaan ennen muuta tekemisen ja
asianomaista asiantuntijuutta edustaman yhteisön toimintaan osallistumisen
välittämänä.
Tulevaisuuden yhteiskunnan edellyttämiä taitoja on pohdittu
myös monissa kansainvälisissä työryhmissä. ATC21S-projekti edustaa niistä
kenties kaikkein kunnianhimoisinta ja laajinta. Siinä on ollut mukana noin 250
tutkijaa yli 60 eri instituutiosta ympäri maailmaa - myös Suomesta. Työryhmä on päätynyt luokittelemaan tulevaisuuden
taidot neljään kategoriaan: ajattelutavat, työskentelytavat, työskentelyn
välineet sekä maailmassa elämisen taidot.
Ajattelutavoissa painottuvat luovuus, kriittinen ajattelu,
ongelmanratkaisu, päätöksenteko ja oppiminen. Kommunikointi ja kollaboraatio
edustavat työskentelytaitoja. Työskentelyvälineinä taas toimivat tieto- ja
viestintätekniikka sekä informaation
lukutaito. Elämisen taidoiksi he erottavat kansalaisuuden, elämänuran sekä
henkilökohtaisen ja sosiaalisen vastuullisuuden.
Tällä hetkellä lastemme ja nuortemme oppimisesta käytävä
keskustelu kohdistuu lähes yksinomaan kaikkeen siihen, mitä tapahtuu
koulurakennusten ja erityisesti luokkahuoneen seinien sisäpuolella. Tästä
aiheutuvaa, harvoin tiedostettua, monien nykyopetusta koskevien ongelmien
lähdettä Ivan Illich (1971) kuvaa kirjassaan Kouluttoman yhteiskuntaan seuraavasti:
luokkahuone siirtää oppilaan kulttuurimme ulkopuolelle ja tunkee heidät
ympäristöön, joka on monin verroin ulkopuolista ympäristöä alkeellisempi,
luonnottomampi ja lisäksi kuolettavan vakava.
Meidän olisi kasvattajina ja tutkijoina juuri nyt paikallaan tiedostaa,
että oppimista tapahtuu todella myös luokkahuoneen ulkopuolella. Sitä tapahtuu
koko elämämme ajan (life long), mitä erilaisissa konteksteissa (life wide) ja
osallistumisissa yhteiskuntamme yleisiin ja erityisiin kulttuurisiin
käytänteisiin (life deep). Banksin ja muiden (2007) mukaan oppiminen näyttää
olevan tehokkainta silloin, kun kyseessä on osallistuminen paikalliselle
kulttuurille ominaisiin käytänteisiin oman mielenkiinnon suunnassa ja valitun
näkökulman viitekehyksessä.
Mitä seurauksia edellä esitetystä sitten tulisi olemaan oppilaitosten
toiminnalle? Mikäli edellä kuvatut näkökulmat hyväksytään toiminnan
organisoinnin lähtökohdiksi, vaikutukset
voivat näkyä esim. oppimisen ja oppimisympäristöjen suunnittelussa seuraavalla
tavalla.
Ensinnäkin, mikäli hyväksytään
tulkinta, jonka mukaan tulevaisuuden yhteiskunta on innovaatio- ja
osaamisyhteiskunta, meidän tulee kehittää oppilaitoksia varten innovaatio- ja
designsuuntautunut pedagogiikka.
Mikäli hyväksytään tulkinta, jonka
mukaan tulevaisuuden työhön ja arkeen liittyvät ongelmat ovat ennen muuta
systeemisiä luonteeltaan, meidän tulee edistää opetuksessa ja kasvatuksessa
kaikkia sellaisia toimintoja, joissa korostuvat kokonaiset ilmiöt,
työryhmäkeskeinen toiminta sekä erilaiset asiantuntijuudet ja osaamiset ilmiön
tarkastelussa.
Tieto- ja viestintätekniikka on
mullistanut niin palvelujärjestelmämme kuin varsinaisen työnkin teon. Asiantuntijoiden
mukaan tulevaisuuden työ ja eläminen arjessa tulevat perustumaan tieto- ja
viestintätekniikan tarjoamien välineiden varassa tapahtuviin toimintoihin.
Tästä seuraa, että niiden tulee olla osa kaikkia merkittäviä oppimis- ja
opetusprosesseja. Tässä arvioidaan myös, että opetuksen tulisi kasvavassa
määrin tukeutua niihin tieto- ja viestintätekniikan välineisiin, joita oppilaat
ja lapset omistavat. Näin oppimista on mahdollista yhdistää kaikkiin niihin
toimintoihin, ja kulttuurisiin käytänteisiin, joihin lapsi tai oppilas
osallistuu sekä koulussa että sen ulkopuolisessa maailmassa.
Syvällisen ja periaatteellisen oppimisen perusta on
osallistumisessa kulttuurisiin käytänteisiin.
Tästä seuraa, että luokkahuoneeseen sijoittuvasta oppimisesta voi muodostua
este korkealaatuiselle oppimiselle. Ongelman ratkaiseminen edellyttää nykyistä
laajempaa näkemystä merkittävistä oppimisen konteksteista. Se haastaa kouluja
kehittämään oppimisympäristöjä ja opetusmalleja, jotka tekevät mahdolliseksi
koulun ja muun yhteiskunnan välille rakentuneen rajan ylittämisen.
Milloin
kasvatus ja opetus on onnistunutta?
Yksi onnistumiseen olennaisesti vaikuttava näkökulma liittyy
oppimiseen yhdistyvään uskomusjärjestelmään toisin sanoen yhteisössä jaettuun tulkintaan
elinvoimaisesta oppimiskäsityksestä. Toinen seikka koskee sitä, minkälaisia
kansalaisia me odotamme lapsistamme kasvavan. Kolmantena onnistuneen opetuksen
mittana voitaneen pitää opetuksesta ja kasvatuksesta vastaavan organisaation
kykyä mukautua niihin muutoksiin, joita tapahtuu kaiken aikaa ja
todennäköisesti aiempaa nopeammin sitä ympäröivässä maailmassa.
Useimpien oppimistutkijoiden tulkinnan mukaan tietämään
tulemisen ja oppimisen alkuperä on sosiaalisessa ja kulttuurisessa
ympäristössä, jossa lapsi tai nuori elää ja toimii. Kulttuuri vaikuttaa siihen
mitä ja miten ajattelemme sekä miten toimimme erilaisissa arkipäivän tilanteissa.
Tietämään tuleminen on osittaista seurausta ulkoisista, kehollisista ja
havaittavissa olevista teoista. Siihen yhdistyy myös ihmisen sisäinen toiminta,
joka taas piiloutuu havaitsijoilta. Tietämään tuleminen on kuitenkin ennen
muuta seurausta vuorovaikutuksista ja niihin yhdistyvistä
merkitysneuvotteluista. Vuorovaikutuksia medioivat käyttämämme fysikaaliset ja
kognitiiviset välineet. Edellisen lisäksi tietämään tuleminen edellyttää myös
itseoppimista samoin kuin liittymistä yhteisöihin.
Weigel ja muut (2009) ovat artikkelissaan pyrkineet
vastaamaan kysymykseen, milloin opetusta voidaan pitää onnistuneena. Heidän mukaansa opetus onnistuu, jos sen
seurauksena kansalaiset kykenevät osallistumaan globaaliin talouteen,
syntetisoimaan ja hyödyntämään digitaalisessa muodossa olevaa informaatiota sen
eri muodoissaan, kommunikoimaan tätä informaatiota eri oppiaineissa ja
tiedonalueilla, olemaan vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa ja toimimaan
vastuullisina jäseninä niin omissa organisaatioissaan kuin muissa yhteisöissä,
joihin ovat liittyneet.
Ivan Illich esitti jo 1970-luvulla rakentavia ehdotuksia
silloisen koulujärjestelmän kehittämiseksi. Hänen mukaansa
kasvatusjärjestelmällä tulisi olla kolme keskeistä pyrkimystä. Ensinnäkin sen
tulisi tarjota kaikille niille, jotka haluavat oppia pääsyn tarvittaviin
resursseihin jokaisessa heidän elämänsä vaiheessa (vrt. life long). Sen lisäksi
sen tulisi rohkaista kaikkia jakamaan tietonsa ja taitonsa niille, jotka
haluavat oppia niistä. Näiden lisäksi kaikille oppijoille, jotka niin haluavat,
tulisi varata tilaisuus saattaa julkisuuteen se, mitä heitä askarruttaa. Yllättävää
näissä Illichin teeseissä on niiden ajankohtaisuus. Monet oppimistutkijat ovat tuoneet
julki samankaltaisia ajatuksia hyvästä oppimistoiminnasta.
Kehittyäkseen oppilaitoksen tulisi kyetä jatkuvasti arvioimaan
ja uudistumaan toimintaansa ja näin vastaamaan niihin odotuksiin ja
haasteisiin, joita asiakkaat, oppilaat, heidän vanhempansa ja yhteiskunta sille
asettavat. Tämä haastaa oppilaitokset nykyistä merkittävästi suurempaan
itseohjautuvuuteen ja vuorovaikutukseen ympäröivän yhteisön kanssa.
Todettakoon, että Sugata Mitra ( 2009) monen muun
oppimistutkijan tavoin pitää opetusta ja kasvatusta itseohjautuvana systeeminä,
jossa oppiminen on emergentti ilmiö. Organisaation näkeminen itseohjautuvana
systeeminä sopii myös oppilaitosten toiminnan perustaksi. Organisaation
oppiminen edellyttää kykyä jatkuvaan ja osuvaan oman toiminnan monitorointiin sekä
ekologisuutta (vain harvoin tiedostetaan se, että oppilaitos tuottaa myös omalla
toiminnallaan oppilailleen oppimisvaikeuksia).
Oppilaitosten toimintaa tulisi ennen muuta organisoida
alhaalta käsin ja korostaa sen itseorganisoitumista. Oppilaitosten tulisi
hyväksyä se, että riittää kun ollaan tarpeeksi hyviä. Toisaalta niiden tulisi
kyetä adoptoimaan uusia käytänteitä tarvittaessa ja kehittämään keskinäistä
ymmärrystä siitä mitä ollaan tekemässä. Hyvä toimintaa kuvaa myös se, että
hyväksytään asioiden monimutkaisuus eikä pyritä yksinkertaistamaan asioita,
jotka ovat itsessään kompleksisia. On myös tarpeen pitää kiinni riittävästä
itsemääräämisoikeudesta opetusta ja kasvatusta koskevissa asioissa.
Uudistaminen edellyttää oppilaitoksilta myös hallittua riskin ottoa, jatkuvaa
kokeilua, niin prosessien kuin niissä käytettävien työvälineiden päivitystä
sekä neuvotteluja.
Design-suuntautuneen
pedagogiikan olemuksesta
Oppiminen sijoittuu aina johonkin kulttuurisesti
erikoistuneeseen systeemiin.
Esimerkkeinä näistä voidaan pitää kotia, leikkikenttää, päiväkotia, ala-
ja vastaavasti yläkoulua, yliopistoa, kirjastoa, urheiluseuraa jne. Kaikkia
näitä voidaan tarkastella systeemisesti sen pohjalta mihin tavoitteeseen ne organisaatioina
pyrkivät, mihin ne kohdistavat toimintojaan, mitä välineitä ne tarjoavat toiminnan
tueksi ja ketkä niissä ovat keskeisiä toimijoita.
Kotia voidaan pitää eräällä tavalla luonnollisena yhteisöllisenä
oppimissysteeminä. Kasvava lapsi voidaan nähdä tällöin toimijana, joka
vuorovaikuttamalla eri tavoin esinemaailman ja ihmisten kanssa kokoaa niistä
tietoa. Suurin osa siitä mitä lapsi oppii ei niinkään ole seurausta opetuksesta
tai ohjeista vaan jatkuvasta ja hengittämisen kaltaisesta toiminnasta -
osallistumisesta arjessa. Oppiminen on tällöin paljolti riippuvainen siitä, mikä
lapsia itseään kiinnostaa, minkälaisia oppimistavoitteita he itselleen
asettavat sekä siitä, mitä resursseja heillä on käytettävissään tavoitteiden
saavuttamiseksi. Lapsemme näyttäytyvät olennoilta, jotka ovat itsessään ohjelmoituja
oppimaan. He oppivat ennen muuta tekemällä ja omista virheistään aivojen
muodostaessa itse itseään korjaavan systeemin.
Yhteisökeskeisessä, jaetussa opetuksessa oppimissysteemin
struktuuri perustuu oppijoiden todellisiin tarpeisiin ja mielenkiinnon
kohteisiin sekä heidän itselleen asettamiin tavoitteisiin. Aikuinen ja opettaja toimii siinä oppimistoimintojen
raamittajana sekä tukijana. Oppimisesta rakentuu näin konstruktiivinen, oppijoiden
ideoihin ja käsityksiin pohjautuva, jatkuva ja vastavuoroinen opettajista,
muista oppijoista, vanhemmista sekä muista aikuisista koostuva yhteisöllinen
prosessi. Yhteisö muodostaa optimaalisen tuen oppijoiden keskinäisille sekä
heidän ja oppimisen ja tutkimisen kohteina olevien objektien välisille vuorovaikutuksia
sekä niihin yhdistyville merkitysneuvotteluille.
Design-suuntautunut pedagogiikka pyrkii olemaan esimerkki
yhteisökeskeisestä oppimissysteemistä (ks. Vartiainen, Liljeström ja Enkenberg,
painossa). Sen kehittelyyn on
osallistunut vv. 2005-2012 pieni tutkimusryhmä sekä joukko suomalaisia sekä
eurooppalaisia opettajia ja lastentarhanopettajia. Eräässä vaiheessa pedagogiikasta puhuttiin
nimellä Case Forest pedagogiikka. Sittemmin, sen jalostuessa on siirrytty
puhumaan design-suuntautuneesta pedagogiikasta erityisesti sen vuoksi, että
kysymys on ilmiöiden tutkimisen kohdeperustaisesta lähestymistavasta, joka
sisältää designin piirteitä.
Design-suuntautunut pedagogiikka pyrkii osaltaan edistämään
oppijoissa niitä osaamisia, jotka rakentavat tulevaisuuden yhteiskunnassa
kansalaiselta ja työntekijältä vaadittavia taitoja. Se pyrkii antamaan tilaa oppimisprosessissa
oppijoiden omille ideoille ja mielenkiinnon kohteille. Se pyrkii myös sijoittamaan
yksittäisen oppijan sellaiseen yhteisöön, joka tehokkaasti kommunikoi taitoja
ja tietoa, jotka yhdistyvät ilmiöstä tai taidosta käytäviin neuvotteluihin ja
sen seurauksena periaatteelliseen ja syvälliseen ilmiön hahmottamiseen sekä
ymmärtämiseen. Design-suuntautuneen pedagogiikan kulmakivet muodostuvat
osallistuvasta oppimisesta (käsitys elinvoimaisesta oppimisesta),
yhteiskehittelystä (opetusmalli) sekä internetistä (oppimista medioiva
teknologia).
Osallistavassa oppimisessa korostuvat toisaalta itseoppiminen
ja toisaalta osallistuminen joko asiantuntijoista koostuvan tai tutkimisesta ja
kehittämisestä kiinnostuneen yhteisön toimintaan. Internet teknologisena
ympäristönä voi vuorostaan tukea sekä yhdessä tapahtuvaa oppimista että tarjota
välineitä henkilökohtaiseen oppimiseen. Teknologiat, joita lapset ja nuoret
omistavat kuten matkapuhelimet tarjoavat välineen luokkahuoneen ja ympäröivän
maailman rajojen ylittämiseen. Ne kulkevat aina omistajansa mukana. Ne myös
mahdollistavat tutkimusaineiston koonnin kiinnostavista ilmiöistä. Sosiaalinen
media taas tarjoaa alustan ideoiden ja tiedon jakamiseen, kehittämiseen ja
järjestämiseen ja tuen oppilaitoksen sisällä ja sen ulkopuolella tapahtuvaan
kollaboraatioon.
Design-suuntautuneessa pedagogiikassa oppimistoimintojen
suunnittelua ohjaavat seuraavat ns. (design)periaatteet:
Oppimisprosessi ankkuroidaan oppijoiden
ideoihin, ajattelutapoihin, käsityksiin ja tulkintoihin kysymyksessä olevasta
ilmiöstä (epistemologinen prinsiippi)
Oppimiseen sitouttaminen tapahtuu kokonaisten
tehtävien ja ns. ohjaavien kysymysten (driven questions) avulla (oppimisen
prinsiippi)
Toiminta kohdistuu kysymyksessä olevaa
ilmiötä edustaviin käsitteellisiin objekteihin tai artefakteihin ja toiminnassa
hyödynnetään fysikaalisia ja kognitiivisia työvälineitä (ontologinen prinsiippi)
Tietämään tulemista ja oppimista
edistetään ja tuetaan yhteisöllisellä työskentelyllä ja suunnittelulla
(opetuksellinen prinsiippi)
Informaation kokoamisessa tutkittavana
olevasta ilmiöstä sekä sen jakamisessa hyödynnetään oppijoiden omia välineitä
ja teknologioita (teknologinen prinsiippi)
Opettajan ja muiden
aikuisten/asiantuntijoiden tehtävänä on tarjota resursseja työskentelyyn sekä
ohjata ja tukea sitä (toimijuuden
prinsiippi)
Design-suuntautuneessa pedagogiikassa oppimisympäristö
muodostuu neljästä pilarista: oppimistehtävästä, sosiaalisesta ympäristöstä,
teknologisesta ympäristöstä sekä oppimisen kontekstista. Viimeksi mainitussa
yhdistyvät koulu sekä luonto- tai kulttuuriympäristö.
Oppimistehtävä on huonosti määritelty, mistä seuraa, että
oppijoiden on alkuun tarkennettava ja rajattava sitä. Se on semanttisesti
rikas, mikä mahdollistaa erilaisten tulkintojen tekemisen siitä. Se on myös
eettisesti kestävä ja nousee todellisen maailman ilmiöstä. Oppimistehtävälle on
myös ominaista se, että siihen ei ole olemassa yhtä ainoaa vastausta tai
lopullista ratkaisua.
Sosiaalinen ympäristö rakentuu yhteisöllisten toimintojen
perustalle. Työskentely tapahtuu pienryhmissä, joiden jäsenet omaavat erilaisia
osaamisia ja taitoja. Opettajan ja vastaavasti muiden aikuisten roolina on
oppimisen tukeminen ja aktiivinen toiminta yhteisön jäsenenä. Ulkopuoliset
asiantuntijat toimivat lähinnä konsultin roolissa.
Teknologisen ympäristön ytimen muodostaa kollaboraatiota
tukeva internetin palvelu. Sen lisäksi hyödynnetään esitysohjelmia tiedon
järjestämisessä ja jakamisessa. Ilmiön tutkimisessa hankittu aineisto kerätään
digitaalikamaroilla, digitaalisilla nauhureilla sekä älypuhelimilla.
Ilmiön artikulointi, kohteen kiinnittäminen sekä tutkimusongelmien valinta tapahtuvat
tavallisesti oppilaitoksessa ideaperustaisen kuva-aineiston tukemana. Samassa
kontekstissa toteutetaan myös aineiston koonnin suunnitelman laatiminen.
Aineiston koonti sijoittuu sitten joko luonto- tai kulttuuriympäristöön, missä varsinainen ilmiö on edustettuna kohteisiin
tai artefakteihin kätkeytyneenä. Aineiston valinta, järjestäminen ja
integrointi sijoittuu vuorostaan oppilaitoksen sisälle. Samassa yhteydessä
voidaan sitten myös eri tavoin ohjeistaa lopputuloksena olevan ilmiöön
liittyvän tiedon mahdollisia tulevia hyödyntäjiä ja jalostajia.
Pohdintaa
Perkinsin (1986) mukaan kaikki tieto on designia. Hänen
mukaansa design tarjoaa vastauksia seuraaviin kysymyksiin: mikä on sen
tarkoitus, mikä on sen rakenne, mitkä mallitapaukset ovat siitä esimerkkejä ja
mikä sitä selittää tai millä perusteella sitä voidaan arvioida. Esimerkkinä
designista hän pitää esim. leikkaavaa kulmaa. Sen tarkoituksena on toimia
työvälineenä leikatessa ainetta. Leikkaava reuna rakentuu tavallisesti metallipalasta,
joka on hiottu yhdestä kulmastaan teräväksi. Veitsi, kuokka, sakset jne.
edustavat designin mallitapauksia. Leikkaavan kulman toimivuutta voidaan
perustella voiman keskittämisellä (kapeaan reunaan kohdistuva paine) sekä
viiltävällä liikkeellä.
Perkinsin mukaan myös tietoa voidaan pitää tiettyyn
tarkoitukseen sopivana työvälineenä. Kaikkien työvälineiden tavoin tiedolla on
rakenne, joka mahdollistaa sen sovittamisen juuri tähän tiettyyn
tarkoitukseen. Tiedolle löytyy
mallitapauksia, joissa se on läsnä. Sitä voidaan myös perustella yleisimmällä
teorioilla sekä arvioida havaintojen pohjalta sen paikkansapitävyyttä. Design-suuntautuneessa pedagogiikassa
tiedolla työskentely perustuu tulkintaan tiedosta designina.
Tavanomaisessa opetuksessa ja kasvatustoiminnassa tieto ja
toiminta on hajotettu osiin ja kokonaisuus pyritään hahmottamaan osiensa kautta.
Kokonaisuuden hahmottaminen ja ymmärtäminen ei kuitenkaan tapahdu ilman
harjoittelua. Design-suuntautunut pedagogiikka korostaa kohteista oppimista ja avaa
sitä kautta mahdollisuuksia tarkastella maailman monimutkaisia ilmiöitä
systeemisesti kohteisiin liittyvien erilaisten intressien ja näkökulmien sekä niihin
suhteessa olevien muiden kohteiden välittämänä. Oppimisen kohteet sijoittuvat
aina johonkin laajempaan kontekstiin sekä asiayhteyteen. Lähtökohtana
oppimistoiminnoille on kokonaiseen ilmiöön liittyvä, ajattelua ja toimintaa
vangitsemaan pyrkivä ja sitä suuntaava kysymys.
Oppimiseen sitoudutaan, jos se koetaan omaksi. Omistajuus on
yhteydessä tuntemukseen siitä, missä määrin toiminta vastaa odotuksia, tarpeita
ja mielenkiinnon kohteita, joita oppija itse preferoi. Oppilaan ääni tulee
kuulluksi, jos hänellä on mahdollisuus valita näkökulma, osallistua suunnitteluun
ja olla mukana etsimässä vastauksia omista lähtökohdista ja oman
asiantuntemuksen pohjalta. Tämä toteutuu kovin harvoin nykyopetuksessa. Design-suuntautunut pedagogiikka rakentuu
oppijoiden omien ideoiden, käsitysten ja tulkintojen perustalle. Opetuksesta
muodostuu näin itsessään elämää. Tämänkaltaiseen opetukseen viittasi myös KT Kirsti
Saari (HeSa, 13.8.2012) kuvatessaan onnistunutta lasten kanssa tapahtuvaa toimintaa
opettajan työssään:
”Lapsi
oppii parhaiten asioita, jotka hän haluaa oppia. Otin tavaksi kysellä lapsilta,
mikä heitä kiinnostaa. Sitten sanat kirjoitettiin lapuille. Niissä saattoi
lukea kissa tai traktori. Kestosuosikki oli avaruuden musta aukko (!). Sitten
lähdimme yhdessä keräämään tietoa niistä aiheista.”
Nykyaikainen työ ja arki haastaa erilaisuuden ja kyvyn
asettua toisen asemaan. Yleensä erilaisuus nähdään opetuksessa ongelmana. Sen
sijaan työelämässä se yhä useammin on voima, osa jaettua asiantuntijuutta, joka
tekee mahdollisesti vaativien, moniulotteisten ja monimutkaisten ongelmien
ratkaisemisen. Tulevaisuus näyttää tuovan eteemme yhä enemmän ongelmia, joiden
ratkaiseminen edellyttää yhdessä tapahtuvaa innovatiivista työskentelyä ilmiöön
liittyvien erilaisten näkökulmien viitekehyksessä. Tämänkaltaiseen maailmaan
kasvamista on pyrittävä edistämään niin varhain kun se vain käy mahdolliseksi. Työskentely
erilaista osaamista edustavista jäsenistä koostuvissa ryhmissä opitaan vain
sitä harjoittelemalla.
Viime aikoina on julkisuudessa korostuneesti käyty keskustelua
mm. siitä, miten koulussa tapahtuvaa toimintaa tulisi säädellä, jotta pinnalle
nousseet ongelmat voitaisiin normalisoida. Käsitykseni on, että oppimisen
mielekkyyden kokemisen aleneminen ja ajatusten kohdistuminen kaikkeen muuhun
kuin siihen, mitä koulussa tapahtuu, on seurausta siitä, että itse oppimisen
kohteet ja oppimistavat eivät vastaa niitä, mitä oppilaat odottavat oppimisinstituutioilta.
Tätä ongelmaa ei selätetä sillä, että lisätään sääntöjä ja määräyksiä, joita
oppilaiden tulee noudattaa koulun sisällä toimiessaan. Koulu tarvitsee juuri nyt opetuksen
tuoreuttamista, sen perusteiden kriittistä reflektointia ja liittämistä
kulttuurisesti merkityksellisiin
käytänteisiin ja muotoihin. Oppilaitosten toiminnan perustana olevaa
tulkintaa tehokkaista ja mielekkäistä oppimisympäristöistä tulisi uudistaa ja kattaa
käsittämään tässä ajassa merkityksellisiä luonto- ja kulttuuriympäristöjä ja
niihin yhdistyviä ilmiöitä. Design-suuntautunut pedagogiikka edustaa yhtä pyrkimystä
muuttaa vallitsevia pedagogisia käytänteitä tähän suuntaan.
Oppimistutkimus
painottaa asiantuntijuuden hajautunutta olemusta. Tänä päivänä on
erittäin vaikeaa kuvitella esim. kirurgin tekevän vaativia leikkauksia
onnistuneesti ilman, että hänellä on käytettävissään tarkoitukseen sopiva tila,
muut leikkaustiimin jäsenet sekä nykyaikaiset välineet. Sama koskee myös
laadukasta oppimista. Oppiminen on sidoksissa paitsi oppijaan itseensä, muiden
oppijoiden toimintaan sekä oppimisessa hyödynnettäviin välineisiin. Opetuksen pitkän historian aikana tutkimus on
pyrkinyt kehittämään monenlaisia oppimisympäristöjä ja välineitä. Usein
oppimista hidastaa se, että ennen kuin päästään varsinaiseen työskentelyyn, on
opiskeltava oppimisvälineen käyttö tai tavat työskennellä ao. ympäristössä.
Tutkimus tukee monin osin väitettä, jonka mukaan ko. välineiden hyödyntämisessä
oppimisessa päästään vain harvoin luontevan ja luovan käytön tasolle. Tällöin
välineen käytön hyödyt eivät nouse myöskään näkyville.
Omat arkipäivän välineensä oppija tuntee yleensä
läpikotaisin ja osaa käyttää niitä riittävän hyvin siihen tarkoitukseen, jonka
hän katsoo tärkeäksi ja kiinnostavaksi. Lähes jokainen oppilas omistaa
digitaalikameran tai matkapuhelimen. Ne myös kulkevat helposti mukana taskussa
tai laukussa kaikkialle, missä oppilas liikkuu. Molemmat niistä ovat myös
tehokkaita välineitä havaintojen teon tueksi. Niiden avulla koottua ääni-,
kuva- tai videoaineistoa on helppo edelleen järjestää ja jalostaa eteenpäin. Tämän
vuoksi ne myös sopivat erinomaisesti oppimisen tueksi sekä koulun sisälle että varsinkin sen
ulkopuolella liikuttaessa. Oppilaitosten tulisikin hyödyntää oppilaan omia
välineitä osana oppimisympäristöjä esim. samalla tavalla kuin design-suuntautunut
pedagogiikka sen tekee (vrt. BYOD-liike työelämässä). Jos taas oppilaalla ei
ole ko. välineitä, kunnan tehtävä on antaa ne hänelle määräajaksi.
Perinteisesti yhteisö- tai oppijakeskeistä pedagogiikkaa on
pidetty oppimistulosten suhteen tehottomana. Useimmiten kritiikki on
kohdistunut aikaan, joka vaaditaan, että sen vaikutukset tulevat
näkyville. Toinen kritiikin kohde on yhdistynyt
käsitteellisen ja teoreettisen ajattelun ja sen myöstä oppimisen laadun
kysymyksiin. Edellä esitetyn perusteella on perusteltua kysyä, voiko design-suuntautunut
pedagogiikka edistää myös oppijoiden käsitteellistä ja teoreettista ajattelua. Design-eksperimentissämme (Liljeström,
Enkenberg ja Pöllänen, 2012) kävi ilmi, että DOP voi myös edistää ilmiöihin
liittyvien selitysten artikulointia sekä ilmiön käyttäytymisen teoreettista
ymmärrystä. Tutkimuksessa oli kysymys jääkauteen liittyvistä ilmiöistä.
Design-suuntautunut pedagogiikka eroaa perustavaa laatua
olevalla tavalla siitä, minkä varaan opetusta on yleensä organisoitu eri
asteilla päiväkodista aina yliopistoihin. Oppilaitosten kasvatuskulttuurille on
tunnusomaista opettajakeskeisyys ja oppijan äänen vähäinen huomioon ottaminen
oppimisprosessin aikana. Oppijat myös helposti omaksuvat ko. kulttuurille
ominaiset ajattelu- ja toimintamallit ja niistä irrottautuminen voi olla
vaikeaa. Design-suuntautunut pedagogiikka voi epäonnistua oppijoiden
sitouttamisessa oppimiseen. Tämän vuoksi on perusteltua kysyä, miten oppijat lopulta
sitoutuvat design-suuntautuneen pedagogiikan perustalta toteutettuihin oppimisprojekteihin. Toisessa
design-eksperimentissä (Vartiainen, Liljeström ja Enkenberg, 2011) havaitsimme,
että ilmiötä valaisevan oppimisaihion suunnittelu johtaa syvempään kognitiiviseen
prosessointiin (ajatteluun) mutta se tapahtuu emootioiden kustannuksella verrattuna
siihen, että ongelman ratkaisu tapahtuu olemassa olevien oppimisaihioiden
tuella.
Vaikka edellä on korostettu pedagogisten peruskäytänteiden samankaltaisuutta
eri maissa, on selvää, että niiden opetus- ja kasvatuskulttuurit saattavat
poiketa merkittävästikin toisistaan. Kulttuurisia eroja esiintyy myös saman
maan sisällä. Opetus- ja kasvatuskulttuurien erot saattavat liittyä arvoihin,
normeihin, asenteisiin sekä ajattelu- ja toimintamalleihin. Eri maiden
kasvatus- ja opetuskulttuurin historiallinen kehitys selittänee myös pitkälti
sitä, mikä on lopulta sallittua tai vähintäänkin hyväksyttyä ko. maan
oppilaitoksissa. Edelliseen perustaen on paikallaan kysyä, miten hyväksyttävänä
design-suuntautunut pedagogiikka nähdään erilaisissa opetus- ja
kasvatuskulttuureissa. Case Forest-projektissa pyrimme etsimään vastauksia
kyseiseen ongelmaan. Eri maista koostuville Case Forest-projektin opettajakursseille
osallistuville opettajille suunnatun kyselytutkimuksen (Vartiainen ja
Enkenberg, 2011) mukaan Case Forest pedagogiikka (siis DOP) koettiin
kiinnostavaksi, oppimiseen sitouttavaksi sekä merkitykselliseksi. Toisaalta
esiintyi vaihtelevia, ao. maan kasvatus- ja opetuskulttuurista riippuvia
esteitä sen hyväksynnälle ja käyttöönotolle. Esteet liittyivät useimmiten
kasvatuskulttuuriin piirteisiin (epistemologiset esteet, asenteet,
opetussuunnitelma, arviointi mm.). Toisaalta ne saattoivat olla riippuvaisia
käytettävissä olevista resursseista (taloudelliset resurssit, teknologiset
resurssit ja aika mm.).
Design-suuntautuneen pedagogiikan kehittelytyössä on vuosien
varrella ollut mukana kymmeniä opettajia Suomesta ja muista Euroopan maista.
Oppimisprojekteihin on osallistunut satoja oppijoita esikoulusta yliopistoihin.
Kehittelytyössä ja opettajien kursseilla mukana olleet opettajat ovat kokeneet
lähestymistavan kiinnostavana, mielekkäänä ja nähneet siinä uusia
mahdollisuuksia kehittää luutuneita käytäntöjään. Jotkut opettajat ovat jatkaneet edelleen
menetelmän muokkaamista tai laajentaneet sen soveltamista uusille alueille.
Oppilaat ovat poikkeuksetta toteuttaneet innolla
oppimisprojekteja ja lopussa myös monesti ylpeillen esitelleet lopputuloksia
sekä oppilastovereilleen että muille oppimisyhteisön jäsenille. Toisaalta monin
ajoin oppilaiden keskuudessa on esiintynyt hämmentyneisyyttä opettajan uudesta
roolista. DOP-oppimisprojekteissa on
tullut toistuvasti eteen tilanteita, missä kaoottisuus on järjestynyt
itsestään. Yllättävää on myös ollut se, miten toimivia yhteistoiminnallista
tiimeistä on lopulta tullut, vaikka niiden jäsenet ovat edustaneet niin
erilaisia osaamisia sekä valmiuksia.
Samoissa työskentelyryhmissä ovat olleet luontevasti eri- ikäiset ja eri
vaiheessa oppimista olevat oppilaat. Erityisvaikeuksia omaavia oppilaita on
monesti ollut usein vaikea erottaa ryhmän muista jäsenistä. Kokemus osoittaa, että design-suuntautunut
pedagogiikka voi tehokkaasti haastaa niitä uskomuksia, joita meillä jokaisella
tapaa olla siitä, miten oppimista ja opetusta tulee organisoida. Koulu epäonnistuu usein juuri siitä syystä,
että se ei luota lasten mahdollisuuksiin tai heidän kykyihinsä selviytyä
monimutkaisista tilanteista.
Design-suuntautunut pedagogiikka uskoo Albert Einsteinin tavoin lapseen
ja nuoreen:
”Everybody
is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will
live out its whole life believing it is stupid.
Kirjallisuutta
Banks, J. Au, K. Ball, P. Gordon, E. Gutierrez, K. Heath, S.
Lee, C. Lee, Y. Mahiri, J. Nasir, N. Valdes, G. Zhou, M. (2007). Learning in
and out of school in diverse environments. Life - long, Life -wide , Life
-deep. The LIFECenter (The Learning in Informal and Formal Environments
Center), Universityof Washington, StanfordUniversity, and SRI International.
Bereiter, C.
& Scardamalia, M. (2003). Learning to work creatively with knowledge. In
E.DeCorte, L. Verschaffel, N. Enstwistle & J van Merrienboer (Toim.)
Powerful learning environments: Unravelling basic components and dimensions.
Oxford: Elsevier Science.
Brown, J.S., Adler, R. (2008). Minds on Fire. EDUCAUSE Review. January
Brown, J.S., Adler, R. (2008). Minds on Fire. EDUCAUSE Review. January
Enkenberg, J., Liljeström, A. & Vartiainen, H. (2008).
Autenttinen oppiminen kehittää identiteettiä, Ostiensis, 14-17.
Fischer, G. (2008). Transdisciplinary education and collaboration. Education in HCI in Education. Conbstribution to HCIC-2008.
Fischer, G. (2008). Transdisciplinary education and collaboration. Education in HCI in Education. Conbstribution to HCIC-2008.
Illich, I.
(1972). Kouluttomaan yhteiskuntaan. (Deschooling society, 1971.) Suomentanut
Aarne Valpola. Delfiinikirjat. Helsinki: Otava,.
Law, N., Pelgrum, W. J., & Plomp, T. (Eds.). (2008).
Pedagogy and ICT use in schools around the world: Findings from the SITES 2006
Study. Hong Kong: CERC, University of Hong Kong and Springer)
Liljeström, A., Enkenberg, J. & Pöllänen, S. (2012). Making learning whole: an
instructional approach for mediating the practices of authentic science
inquiries. Cultural Studies of
Science Education.(DOI) 10.1007/s11422-012-9416-0
National
Education Technology Plan (2010).Transforming American Education. U.S.
Department of Education. Office of Educational Technology.
Parikka-Nihti,
M. (2011). Pieniä puroja. Lasten Keskus.
Perkins, D.
(1986) Knowledge as design. Hillsdale NJ: Erlbaum Asssociates
Rogoff, B.,
Matusov, E. & White, C. (1996). Models of teaching and learning.
Participation in a community of learners. Kirjassa Olson, D.&Torrance, N.
(toim.) The handbook of education and human development. Oxford: Blackwell.
Sawyer, R. K.
(2006). Instruction: the new science of learning. Kirjassa Sawyer. R.K. (toim.)
The Cambridge handbook of learning sciences. Cambridge university press.
Schank, R. (2011). Teaching minds. How cognitive science can save our schools. NY: Teachers College Press.
Thomas, D.&Brown,
J.S. (2011). A New Culture of Learning: Cultivating the Imagination for a World
of Constant Change
Vartiainen, H. & Enkenberg, J. (2011). Enlargement of
Educational Innovation: An Instructional Model of the Case Forest Pedagogy.
Proceedings of the 4th International Network-Based Education 2011 Conference The Social Media in the
Middle of Nowhere. University of Lapland Publications in Education 25.
Vartiainen, H. & Enkenberg, J. (arvioitavana). Emerging
Learning Systems in Design-Oriented Education with Museum Learning Objects.
Jätetty julkaistavaksi Educational Technology Research &
Development-lehdessä.
Vartiainen, H.; Liljeström, A. & Enkenberg, J. (painossa).Introducing a design-oriented pedagogy to educate learners to meet the future needs. Journal of Universal Computer Science.
Vartiainen, H.; Liljeström, A. & Enkenberg, J. (2011). A
Model for Design-Oriented Pedagogy to Educate Learners to Meet the Future
Needs. Proceedings of the AcrossSpacess workshop in conjuction with the EC- TEL
2011. Palermo, Italy, Sebtember 2011.
Weigel, M., James, C. Ja Gardner, H. (2009). Learning:
Peering Backward and Looking Forward in the Digital Era. Internal Journal of
Learning and Media. Vol. 1 (1), 1-17
Case Forest-pedagogiikkaan liittyvää verkkomateriaalia:
No comments:
Post a Comment